Nejefektivnější metoda vedení týmu je naprostá transparentnost a úcta

04.02.2015 08:48

Rozhovor s režisérem Tomášem Krejčím

Co je nejdůležitější pro úspěšnou realizaci filmového projektu?

Musíte mít kolem sebe lidi, kteří vám věří a vy můžete věřit jim. A pak taky musíte umět přežít řadu neúspěchů, protože téměř žádný film se nerozjede napoprvé a tak dotáhnout vše dokonce vyžaduje maximální odhodlání nevzdávat to.

Například můj první scénář, který jsem napsal ve svých 18ti letech "Bez tváře", který mi pomohl dopracovat Marek Epstein se zrealizoval až po deseti letech. Už jsem chtěl odnést krabici se scénářem, rozpočtem a storyboardem do sklepa, ale po cestě z třetího patra do sklepa mi zavolal Martin Novosad a Hana Bílá z České televize a zeptali se mě, jestli je scénář stále volný a za tři měsíce jsme točili a bylo to jedno z nejkrásnějších a nejpohodovějších natáčení, které jsem zažil. Takže zázraky se dějí a od té doby vím, že žádný projekt, kterému věřím, už do sklepa neodnesu :-)

Jaká metoda vedení teamu se vám osvědčila jako nejefektivnější?

Myslím, že nejdůležitější je naprostá transparentnost a úcta k druhým lidem, kteří jsou s vámi a věří v projekt. Pak si také myslím, že musíte vědět, co děláte, nevynucovat si autoritu násilím a šířit všude klid a pohodu. A když už se musíte rozčílit, musíte vědět přesně proč a zda vám to stojí za to.

Jaké vlastnosti by měl mít úspěšný manažer?

Podle mého názoru musí být klidný, rozvážný a musí umět si získat důvěru týmu, které vede. Znám ale i spoustu cholerických a hysterických a přesto úspěšných manažerů, ale to není život, který by mě bavil a ani by mě nebavilo s nimi pracovat.

Je jednodušší být vedoucím celého projektu a delegovat pravomoci nebo si víc užíváte čistě roli režiséra, který neřeší cash flow?

Režie je úžasná práce a já si nikdy nepřál dělat víc než to, ale někdy nenajdete lidi, kteří by vám s projektem pomohli a tak je nutné chopit se producentství sám nebo ve spojení s dalšími lidmi, ale beru to spíš jako nutné zlo, abych pak mohl v klidu režírovat. Starat se o cashflow projektu je ta nejhorší práce u filmu.

Jaký poslední úspěšný projekt vám udělal radost?

Naposledy jsem produkoval videoklip v režii Jana Budaře pro novou desku Markéty Irglové "Muna". Sešla se tam velice příjemná parta lidí a Honza i Markéta patří do skupiny lidí, které prostě miluju a už společně chystáme několik dalších projektů.

Na čem nyní pracujete?

Právě natáčíme charitativní spoty pro podporu programu Raná péče a Krizová pomoc, které mají rozšířit obecné povědomí o této problematice ve spolupráci s Lukášem Pavláskem, Annou K a Ivanem Hlasem. Pak spolu s producenty Hry o trůny vyvíjíme scénář k adaptaci jedné velice známé knihy, kterou chceme realizovat na Islandu, finišujeme scénář k Válce s mloky a děláme tendr na výtvarníky a animátory, kteří budou s námi pracovat na Kruanových dobrodružstvích.

Poznámka: Právě probíhá kampaň na podporu filmu Kruanova dobrodružství. Všechny příspěvky budou použity na honorář scenáristů, kteří vypracují další – předpokládáme, že již finální – verzi scénáře. Dále ze získaných peněz zaplatíme zhruba dva měsíce práce výtvarníka a kompozitora, kteří dokončí výtvarnou koncepci a trikovou postprodukci již natočených záběrů. Tyto záběry jsou nutnou podmínkou, abychom mohli začít projekt obchodovat a získali tak prostředky na realizaci celého filmu. Scénář píší držitel Českého lva Robert Geisler a David Šenk.

Potřebuje režisér manažerské vzdělání?

Nepotřebuje, ale myslím, že když ho máte nebo o tom trochu něco víte, je to pro všechny okolo ale i pro vás mnohem lepší.

Myslíte si,že by vám profesně pomohlo absolvování nějakého manažerského kurzu?

Účastnili jsme se s Posledním z Aporveru prestižního programu EAVE, který nám nesmírně pomohl získat nejen celou řadu mezinárodních kontaktů, ale i potřebné know how, jak realizovat složitější projekt v evropské koprodukci.

Prozraďte nám, jak se dá v ČR sehnat 200.000.000 korun na filmový projekt?

Nedá :-), pokud chcete dělat dražší film než je 50 miliónů, musíte být připraveni 5 let objíždět svět a absolvovat stovky jednání a doufat, že najdete partnery, kteří si koupí práva k nějakému teritoriu nebo obchodní podíl ve vašem projektu.

Co byste na závěr poradil začínajícím režisérům a filmovým producentům, aby byli úspěšní?

Nevzdávejte to a nikdy nedovolte nikomu, aby vám tvrdil, že si nezasloužíte to, po čem toužíte a co máte rádi!

Děkuji za rozhovor

Jan Vavřička 

Zpět

Kontaktujte nás

© Manažerské vzdělání 2014

Tvorba webových stránek zdarmaWebnode