Režisér by měl mít veškeré vzdělání na světě

24.09.2015 15:11

Rozhovor s režisérem Petrem Smazalem

Co je nejdůležitější pro úspěšnou realizaci filmového projektu?

Těžko říci, co je nejdůležitější. V této oblasti hraje roli více faktorů, které jsou různorodě provázané a mnohdy záleží i na velké dávce štěstí. Pravda je, že cesta k tomu úspěšně zrealizovat filmový projekt je u každého trochu jiná. Neexistuje žádný standard. Důležité je mít odhodlání a pevnou vůli. A pokud možno silný tým, který má stejné klíčové vlastnosti.

Jaká metoda vedení teamu se vám osvědčila jako nejefektivnější?

Protože jsem vystřídal na svém prvním filmu několik pozic ve vedení - producent, režisér, distributor je toto dost obsáhlá otázka. Člověk se musí měnit podle toho jakou činnost zrovna vykonává. V režijním postu se snažím, co nejvíce soustředit na svou práci a mít lidi zdelegované dopředu, abysme se na place zbytečně nezdržovali. Jako producent se snažím být více direktivní než-li jako režisér. Jako distributor obdobně. Pravda ovšem je, že tyto činnosti normálně nemůže dělat jeden člověk a proto by z mé strany nebylo vhodné jakkoliv hodnotit tuto těžkou práci. Spíše bych řekl, že jako člověk se snažím být přátelský a to se odráží i v mé práci. Nejsem chorobný chválič - to o sobě vím, ale na druhou stranu, když je potřeba něco vypíchnout nebo někoho za něco významného pochválit, udělám to se vší parádou. Nemám ovšem rád takovou tu politiku, že neustále někomu mažete med kolem pusy. To podle mě bere čas jak Vám - tak lidem, které chválíte.

Jaké vlastnosti by měl mít úspěšný manažer?

Každý podle sebe. Já preferuji liberární přístup k vedení, více komunikace, přátelskou atmosféru. Kdysi jsem jako manažer pracoval v jednom elektro obchodě. Měl jsem na starosti reklamace. Myslím si, že jsem byl jediný manažer, který měl se svým personálem přátelský vztah na bázi opravdového přátelství. Na druhou stranu to někdy znamená, že nemusíte mít takovou autoritu. V mém případě ale dávám přednost tomu mít méně autority ale být více začleněn do kolektivu. Asi proto už manažera přímo nedělám. Nebudu na to nejvhodnější typ.

Jaký poslední úspěšný projekt vám udělal radost?

Radost mi dělá každý projekt, na kterém spolupracuji. V poslední době mě potěšila zpráva od Robina Kašpaříka ohledně jeho filmu "Jsem Brána". Z vlastních věcí mi opravdu velikou radost udělalo když jsme vyprodali s filmem "Svatý Mikuláš" Sušické kino a lidi na konci tleskali. To je pro autora mrazivý zážitek a ještě jednou za něj takto děkuji. Radost mi ale denně dělají i maličkosti v nových projektech, kde se posouváme sice o milimetry ale vždy je to radost."

Na čem nyní pracujete?

Je toho víc protože v této branži se člověk musí otáčet aby se uživil. Momentálně připravujeme můj nadcházející celovečerní film, který mi zabírá hodně času. Soustředíme se ale i na komornější projekty. Připravujeme talkshow, která bude volně k vidění na internetu s jedním moc zajímavým moderátorem na velmi zajímavá témata v netradičním stylu s netradičními hosty a společně s ASDesign také pracujeme na pár reklamách."

Potřebuje režisér manažerské vzdělání?

Na to odpovím trochu od lesa. Jeden můj strejda mi řekl, že režisér by měl mít veškeré vzdělání na světě, aby mohl dělat svou práci opravdu uvěřitelně a dobře. Něco na tom asi bude pravdy.

Myslíte si,že by vám profesně pomohlo absolvování nějakého manažerského kurzu?

Nejsem zrovna modelový příklad toho, kterak se stát manažerem takže určitě ne. Nějaké  kurzy  jsem absolvoval ve svém předešlém zaměstnání a nic z nich jsem v životě nepoužil. Učím se více praxí. Jestli by mě zajímalo nějaké vzdělání bylo by to vzdělání přímo v mém oboru.

Prozraďte nám, jak se dají v ČR sehnat peníze na filmový projekt?

To by chtěl vědět asi každý filmař. Není to prostě jednoduché. Přesný recept neznám ani já. Můžete se vydat cestou grantů, koprodukcí nebo s komerčními partnery. Můj případ je, že velmi často kombinuji ty dvě poslední věci a to je pro mě jako mladého filmaře nejreálnější cesta. Chce to ale vlastní invenci, protože pokud nemáte nic, tak Vám nikdo ani nic nedá. Film nemusí nutně na začátku šustit penězma i když si hodně lidí v této zemi pořád myslí, že peníze jsou ta hlavní hnací síla filmu. To je ovšem omyl. Bez nich to sice nejde, ale hodnota filmového rozpočtu vzniká i bez bankovek. Jde jen o to, zda máte dostatek schopností a lidí na to, abyste nějakou hodnotu dokázali vytvořit na začátku i bez prostředků. Pak už vykazujete jistou hodnotu a můžete si za ní také říkat o finance v komerčním sektoru. Na závěr bych rád řekl, že existuje tuna publikací a článků o tom jak financovat film. Kdo to chce opravdu vědět, měl by začít u nich.

Co byste na závěr poradil začínajícím režisérům a filmovým producentům, aby byli úspěšní?

V první řadě se pořád ještě necítím dostatečně úspěšný na to, abych někomu nějak zásadně radil. Zaobalil bych to ovšem tak, že bych rád řekl všem, co chtějí dělat něco, co je baví, aby prostě vydrželi a měli pevnou vůli, i když to nebude jednoduché. To je nejdůležitější. To ostatní už každý dohledá a zvládne vlastními schopnostmi. A ano ještě jedna věc...velké věci nikdy nepřicházejí hned, takže se vyplatí si na ně počkat."

Zpět

Kontaktujte nás

© Manažerské vzdělání 2014

Tvorba webových stránek zdarmaWebnode