Rozhovor s režisérem Petrem Neumannem

19.04.2017 15:00

Co je nejdůležitější pro úspěšnou realizaci filmového projektu?

Silná vůle, nikdy to nevzdat, dokud to nebude hotové a umění se přizpůsobit jakékoliv okolnosti. Silná vůle je potřeba, protože natáčení je neustálý boj s nedostatkem času, lidí a peněz. A je potřeba jít každý den dál a dál a natáčet co nejlíp to jde. A i když se jeden den nedaří, tak stejně druhý den znovu vstát v pět ráno a pokračovat v práci děj se co děj. A dovednost přizpůsobení je potřebná z toho důvodu, že nikdy nebude všechno fungovat tak, jak je naplánováno. Byli jsme si obhlížet lokace pár měsíců před natáčením a když jsme tam přijeli natáčet, situace byla úplně jiná. A v tu chvíli není možné ztratit půl dne opravami, nebo to zabalit a jet jinam. Prostě je nutností to na místě všechno využít ve svůj prospěch a přizpůsobit se. Často se nám stalo, že jsme tím dokonce získali. Protože ty organické nápady zrozené na místě byly lepší, než co člověk vymyslel doma v křesle u scénáře.

Jaká metoda vedení týmu se vám osvědčila jako nejefektivnější?

Za ty roky, co vedu nějaké týmy a že jsem jich zkusil mnoho, od skautů, přes týmy na vystupování až po filmové štáby, jsem ještě nenašel ideální způsob a zkoušel jsem snad všechny. Zkoušel jsem přísný způsob vedení. A lidi byli naštvaní, protože jsem po nich chtěl, aby na sobě skutečně pořádně dřeli, protože jen tak jsme mohli něco dokázat. Zkoušel jsem liberální přístup a lidi to flákali, protože neměli důvod se víc snažit, když jsem toho po nich nechtěl tolik. Nebo spíš, když jim nehrozil žádný postih za neúčast třeba na tréninku. Zkoušel jsem motivaci pomocí peněz, zkoušel jsem kombinace obojího a nikdy to nefungovalo jak mělo. Neustále jsme se točili v kruhu, že lidi nechtěli naší společné práci věnovat moc času, protože je ta práce neživí. Ale dokud by tomu nevěnovali dostatek času, tak jsme se nikdy nemohli dostat tak vysoko, aby nás to uživilo. Začarovaný kruh, se kterým bojuje jistě mnoho mladých začínajících podnikatelů. Nakonec mohu jen usoudit, že na vedení nezáleží. Záleží jen a pouze na lidech. Teď mám kolem sebe tým, který natáčení baví, který to chce dělat nejlíp jak umí, sami jsou aktivní a hledají nové techniky i nové informace a není potřeba je nijak motivovat ani pohánět ani trestat, protože to sami chtějí dělat naplno a dělají to dobře. To je pak úžasná práce s takovým štábem a z vedoucího se spíš stává takový koordinátor, který to drží v chodu. Takže, spíš než metoda vedení je potřeba najít správné lidi a ono to pak jde samo.

Jaké vlastnosti by měl mít úspěšný manažer?

No to o čem jsem mluvil už nahoře - pevná vůle a přizpůsobit se. Ale také tolerance a pochopení jsou důležité. Věřit svým lidem, podporovat je a pomáhat jak to jen jde. Ale taky být rozhodný, když se něco nedaří, tak hodinu nepřešlapovat na místě, ale rozhodnout a jít dál. Když něco brzdí tým, nebo práci, zbavit se toho. Je toho moc a nedá se zvládnout vždy všechno na sto procent a je potřeba hledat kompromisy a balancovat na hranici.

A pak mám pár pravidel kterých se teď (po mnoha pokusech a omylech ) snažím držet já:

  • 1) Vést lidi zepředu - vstávat dřív než ostatní, chodit spát déle než ostatní, jít do všeho, co chci po nich a nevyhýbat se žádné práci, protože každá je důležitá. Takže nemám třeba problém na place si lehnout na zem a držet nějakou techniku, když je to potřeba. Klidně budu zametat nebo mýt podlahu a záchody, když to bude potřeba.
  • 2) Motivovat a dodávat energii - to je asi největší úkol. Mít neustále dost energie a rozdávat ji na natáčení lidem kolem sebe, když začínají být unavení, nebo se věci nedaří jak mají, tak přinést i dobrou náladu. V tomhle mám velké štěstí, protože takových lidí, kteří tohle umí mám v týmu hned několik, takže když dojde energie nebo dobrá nálada mě, zase jí doplní oni a všechno jde dál s úsměvem a pohodou.
Jaký poslední úspěšný projekt vám udělal radost?

Mě dělá radost každý projekt, když je úspěšný. Ale největší radost mám z Dračáku 2, protože to bylo skutečné náročné dlouhé natáčení a jsem hrdý na štáb který do toho šel se mnou a vydržel až do konce a dokonce jdou se mnou i do dalších projektů a dílů, takže to jsou buď úžasní lidé, nebo blázni ale v každém případě jsem rád, že je mám.

Na čem nyní pracujete?

Uf, dlouhý seznam. V první řadě je to samozřejmě  Dračák 3 , který čeká celoroční práce, než bude zase v lednu hotový.  Aspoň doufám. Mediálním partnerem nového filmu je scifi a fantasy magazín Vanili.cz. K tomu pracujeme s nakladatelstvím Blackfire, pro které jsem natočili dva krátké filmy a v příštích měsících pro ně budeme točit další dva. K tomu natáčíme recenze pro e-shop chladné zbraně, který je zároveň partnerem Dračáku, stejně jako zmíněný Blackfire. Takže 9 recenzí máme před sebou opět na další dva měsíce. Kromě toho se snažíme rozjet i komerční natáčení reklamních videí, takže momentálně připravujeme pro jeden penzion v Adršpachu jejich video. No a do toho jsem vyslyšel přání mnoha lidí kolem Dračáku a chci natáčet internetový seriál pro hráče her na hrdiny o výrobě map, hraní charakterů cizích postav, psaní dobrodružství, vedení hry atd... Ještě jsem to nikde nezveřejnil, takže toto je první místo, kde to říkám veřejně - jmenovat se to bude "PJ craft" a už pracuji na scénářích prvních několika dílů.

Potřebuje režisér manažerské vzdělání?

Nevím jestli ho potřebuje, ale rozhodně mu neuškodí. Vzdělání skoro v jakémkoliv oboru se může hodit režisérovi. Ať už kvůli přehledu, nebo kvůli komunikaci s lidma. Já jsem byl dva roky v jedné produkční společnosti a za ty dva roky jsem si vyzkoušel několik pozic - produkční, rekvizitář, zvukař, osvětlovač ... A teď, když jsem na pozici režiséra, tak jsem za to vděčný, protože vím co každá ta práce obnáší a můžu poradit, nebo vím o čem ten člověk mluví, když něco potřebuje.

Myslíte si, že by vám profesně pomohlo absolvování nějakého manažerského kurzu?

Vzhledem k tomu co jsem řekl před chvilkou, tak určitě ano. A nejen profesně, ale i člověku v osobním rozvoji to může hodně pomoci.

Prozraďte nám jak se dají v ČR sehnat peníze na filmový projekt?

To vám klidně prozradím - těžko. Lidé si myslí, že když se člověk proslaví, tak to pak jde lépe a že velcí režiséři už nemají problém dostat peníze třeba z Fondu kinematografie, od sponzorů a podobně. Ale opak je pravdou. Dokonce i pan Svěrák měl prý problémy sehnat dostatek peněz na svůj nový film. A to už je nějaké jméno v oboru. Natož pak amatérští filmaři jako my. Existují cesty - různé dotace, granty, sponzoři a podobně. My zatím jdeme dvěma cestami. První je naše produkce jako Dračák, kde sháníme peníze pomocí crowdfundingové kampaně. Konkrétně na Startovači. pak existuje třeba Hit hit u nás. Obojí je dobrá cesta jak sehnat počáteční kapitál na začátek vlastní produkce. A druhá cesta jsou komerční krátké filmy pro klienty, kteří na to dají peníze. co se týká shánění peněz pro celovečerní projekty, tak to nás čeká až v příštích letech, takže pak uvidíme. Pokud vám někdo na tuto otázku poradí lepší cestu, dejte mi vědět.

Co byste na závěr poradil začínajícím režisérům a filmovým producentům, aby byli úspěšní?

V podstatě jednoduchá rada - dobře si rozmyslete, jestli do toho skutečně chcete jít. Pokud ne, tak se na to vykašlete a věnujte svůj čas raději něčemu, co pro vás bude smysluplnější. Pokud ano, tak do toho jděte naplno, dejte tomu všechno, nenechte se odradit ani prvním neúspěchem, ani pochybnostmi okolí, prostě ničím. Věnujte tomu veškerý volný čas, dělejte to, co vás baví, věřte svým projektům a uvidíte, že ten úspěch nakonec prostě přijít musí i kdyby nechtěl.
 
Děkuji za moc pěkný rozhovor, pane režisére.

Jan Vavřička
 

 

Zpět

Kontaktujte nás

© Manažerské vzdělání 2014

Tvorba webových stránek zdarmaWebnode